|
 |
Sudoku tips |
|
I følge Wikipedia kan strategien for at løse en Sudoku ses som
bestående af en kombination af 3 processer: Scanning, afmærkning og
analyse. Disse 3 gode råd kan anvende til alle Sudoku spil.
Scanning
Scanning bruger man i starten og i perioder mens man løser Sudoku'en.
Scanninger skal muligvis udføres flere gange mellem
analyse-perioder. Scanning består af to basale teknikker, som man
kan bruge på skift:
1) Kryds-skravering
Man scanner rækker (eller søjler) for at identificere hvilken linie
i en bestemt 3x3 kasse, der kan indeholde et bestemt tal vha.
udelukkelsesmetoden. Den samme proces gentages så med rækkerne eller
søjlerne. De hurtigste resultater får man ved at starte med at
scanne de tal, der forekommer oftest. Det er vigtigt at udføre
processen systematisk og tjekke alle tal fra 1 til 9.
2) Optælling
Man tæller tallene fra 1 til 9 i 3x3 kasser, rækker og søjler for at
identificere manglende tal. Optælling baseret på det sidste nummer,
man har fundet, kan gøre søgningen hurtigere. Nogle gange (typisk i
svære Sudoku'er) kan man finde det tal, der skal være i en celle ved
at "tælle modsat", dvs. at man scanner feltets 3x3 kasse, række og
søjle. De tal, der står i dem, kan så ikke være det tal, der skal
stå i det pågældende felt og man ser så på hvilke(t), tal der er
tilbage.
En lidt mere avanceret scanning-teknik er at man, mens man scanner,
kigger efter muligheder ("contingencies") for at snævre et tals
placering indenfor en række, søjle eller 3x3 kasse ind til 2 eller 3
felter. Når disse felter alle ligger i den samme række, søjle eller
3x3 kasse, kan de bruges til elimination i kryds-skravering eller
optælling. Eksempel. I svære Sudoku'er kan det være, at man skal
finde flere af sådanne muligheder, måske i flere retninger eller
nogle, der krydser hinanden, for at løse spillene, og det får de
fleste til at gå videre til afmærknings-teknikken.
Afmærkning
Når man ikke kan finde flere tals placering vha. scanning, bliver
man nødt til at bruge logisk analyse. Mange finder det nemmere at
bruge logisk analyse, hvis de har markeret kandidat-tallene i de
tomme felter. Der er to populære notationer: Indeks ("subscripts")
og prikker ("dots"). Ved indeks-notationen skriver man
kandidattallene med småt i cellerne. Problemet med denne
notationsform er, at de Sudoku'er, man finder i aviser, ofte har
felter, der er for små til at man kan skrive flere tal i dem.
Desuden er der i mange online Sudoku-spil og Sudoku-spil til PC ikke
mulighed for at skrive flere tal i felterne. Nogle løser disse
problemer ved at lave en større kopi af spillet. Ved prik-notationen
laver man et mønster af prikker i et felt. En prik i øverste venstre
hjørne repræsenterer et 1-tal og en prik i nederste højre hjørne
repræsenterer et 9-tal. Fordelen ved denne notationsform er, at den
kan bruges på de Sudoku'er, der findes i aviser, men ulempen er, at
man skal være meget præcis med placeringen af prikkerne, da
prikkerne ellers kan forvirre mere end de gavner.
Analyse
Der er to hoved-teknikker inden for analyse: Eliminering
("elimination") og hvad-hvis ("what-if"):
1) Elimination
Man eliminerer kandidater fra en eller flere felter, indtil man har
fundet det tal, der skal være i feltet/felterne. Efter hvert fund af
en endelig kandidat kan man lave en ny scanning for at se effekten
af det senest udfyldte felt
Der er et antal eliminationstaktikker. En af de mest almindelige er
"ikkematchet kandidat-sletning" ("unmatched candidate deletion").
Felter med identiske mængder med kandidater matcher, hvis de er i
den samme række, søjle eller 3x3 kasse og hvis størrelsen af
mængderne er lig med antallet af felter, der indeholder dem. I
sådanne tilfælde kan disse kandidater slettes fra alle ikkematchede
felter i rækken, søjlen eller 3x3 kassen. Eksempler: To celler i den
samme række, søjle eller 3x3 kasse matcher, hvis de begge har de
samme to kandidater {p,q} og kun disse to. p og q kan nu fjernes fra
kandidatmængderne i de resterende felter i den pågældende række,
søjle eller 3x3 kasse. Tre celler i samme række, søjle eller 3x3
kasse matcher, hvis deres kandidatmængder alle er udgjort af {p,q,r}.
p,q og r kan nu fjernes fra kandidatmængderne i de resterende felter
i den pågældende række, søjle eller 3x3 kasse.Det er i princippet
den avancerede scanning-teknik, man bruger her.
2) Hvad-hvis
Man vælger et felt med kun to kandidater og gætter på en af dem. Man
gentager de ovenstående skridt, undtagen hvis man når i en
situation, hvor der er to ens tal i samme række, søjle eller 3x3
kasse. Så ved man, at den anden kandidat var den rigtige og skal så
gå tilbage og slette de tal, som man har indskrevet efter valget af
den forkerte kandidat. Mange vil mene, at der er for lidt logik og
for meget trial and error over denne teknik, men man kan nå til
løsninger ret hurtigt ved hjælp af den.
Hvis du også er interesseret i
7-kabale
og f.eks. vil spille
kortspil og kabaler online, så er der masser af spil,tips og strategi at hente
på SpilKabale.dk
Et godt råd til dig der vil prøve kræfter med sports betting
Inden du som nybegynder kaster dig ud i kampen mod bookmakerne, så brug et par minutter på at læse den her artikel, hvor du får gode råd til hvordan du kan blive dygtigere til sports betting.
Sports betting er en forunderlig størrelse.
I teorien tænker man, at det må være piece of cake blandt flere hundrede kampe at udpege en vinder af en fodboldkamp, og på den måde tjene penge på sports betting.
I praksis er det umådelig svært, og det er de færreste, som rent faktisk har overskud.
Når en nybegynder for første gang bevæger sig ud på sports bettingens dybe vand, så er det ofte med statistikker som det vigtigste værktøj, og det er der for så vidt ikke noget galt i.
Der er bare nogle ting, du skal være opmærksom på, når du tæsker statistikkerne igennem, og det får du nogle gode råd om her:
Statistik kan være godt men ikke al statistik
Det er forår, fodboldsæsonen er sat i gang og du har sat dig i hovedet, at du gerne vil lære at spille på Superligaen.
Statistikkerne bliver tæsket igennem, og du finder bl.a. ud af, at der i 13 ud af de seneste 15 opgør mellem OB og AGF er scoret minimum tre mål, så derfor betragter du et spil på over 2,5 mål som så godt som sikre penge i banken.
Sådan hænger tingene bare ikke sammen i virkeligheden.
15 indbyrdes kampe strækker sig over fem sæsoner (holdene møder hinanden tre gange i hver sæson, pokal- og træningskampe undtaget), og nærmest intet kunne være mindre relevant for den kamp du ønsker at spille på end hvordan resultatet af en tilsvarende kamp endte for fem år siden.
En anden statistik fortæller dig, at FC København ikke har tabt til FC Nordsjælland hjemme i Telia Parken de seneste otte sæsoner.
Det er statistik og information, som er ca. lige så ubrugelig som Nicklas Bendtner i Wolfsburg.
At et helt andet FCK-mandskab for fem, seks eller otte år siden slog et FCN-hold har ingen relevans eller værdi for den kamp, som du overvejer at spille på.
Er du til statistikker, så drop alle statistikker, som går flere sæsoner og år tilbage.
De har ingen relevans for den kamp du overvejer at smide penge efter.
Når du kigger på statistikker, så gå ikke længere tilbage end maksimalt indeværende sæson. Helt optimalt er det at nærstudere kampene fra den seneste måned eller to, og se om der gemmer sig statistiske trends, som taler for et givet spil.
I weekenden var der en kamp i den franske Ligue 1, som er et rigtig fint eksempel.
Her spillede Lyon hjemme mod Guingamp.
Siden starten af februar har Lyon hentet 12 ud af 15 mulige point.
Specielt på hjemmebane har de set stærke ud. Senest blev topholdet PSG besejret, og i de seneste fem hjemmekampe har de scoret 14 mål.
Omvendt har Guingamp i de seneste tre kampe haft store problemer i forsvaret, hvor de har lukket hele ti mål ind.
Statistikken fortæller altså om et Lyon-mandskab, som er inde i en god stime, hvor de scorer mange mål, og mod Guingamp skal de op mod et hold, som på det seneste har haft det svært, og lukket rigtig mange mål ind.
Kampen sluttede 5-1 til Lyon, og alle statistikkerne er taget fra
Ovenstående er naturligvis en solstrålehistorie på hvordan statistik kan bruges, og det er langt fra så enkelt i alle kampe.
Så brug statistik alt det du lyster, når du skal finde spil, men brug statistik som er relevant.
|
|
 |
|
 |
 |
Sudoku
regler:
Du skal fylde tal i de tomme felter i en kvadrat, der består af 9
gange 9 felter. Nogle af felterne er udfyldt på forhånd.
Kunsten er at krible alle tallene på plads, så hvert tal kun bruges én
gang i hver række, kolonne og mini-kvadrat på
3 gange 3 felter. |
|

|
|