I følge Wikipedia kan strategien for at løse en sudoku ses som bestående af en kombination af 3 processer: Scanning, afmærkning og analyse. Disse 3 gode råd kan anvende til alle Sudokuspil.

sudokuspil

Scanning i Sudokuspil

Scanning bruger man i starten og i perioder mens man løser et sudokuspil. Scanninger skal muligvis udføres flere gange mellem analyse-perioder. Scanning består af to basale teknikker, som man kan bruge på skift:


1) Kryds-skravering 

Man scanner rækker (eller søjler) i et sudokuspil for at identificere hvilken linie i en bestemt 3×3 kasse, der kan indeholde et bestemt tal vha. udelukkelsesmetoden. Den samme proces gentages så med rækkerne eller søjlerne. De hurtigste resultater får man ved at starte med at scanne de tal, der forekommer oftest. Det er vigtigt at udføre processen systematisk og tjekke alle tal fra 1 til 9.

2) Optælling 

Man tæller tallene fra 1 til 9 i 3×3 kasser, rækker og søjler for at identificere manglende tal. Optælling baseret på det sidste nummer, man har fundet, kan gøre søgningen hurtigere. Nogle gange (typisk i svære Sudoku’er) kan man finde det tal, der skal være i en celle ved at “tælle modsat”, dvs. at man scanner feltets 3×3 kasse, række og søjle. De tal, der står i dem, kan så ikke være det tal, der skal stå i det pågældende felt og man ser så på hvilke(t), tal der er tilbage.

En lidt mere avanceret scanning-teknik i et sudokuspil er at man, mens man scanner, kigger efter muligheder (“contingencies”) for at snævre et tals placering indenfor en række, søjle eller 3×3 kasse ind til 2 eller 3 felter. Når disse felter alle ligger i den samme række, søjle eller 3×3 kasse, kan de bruges til elimination i kryds-skravering eller optælling. Eksempel. I svære Sudoku’er kan det være, at man skal finde flere af sådanne muligheder, måske i flere retninger eller nogle, der krydser hinanden, for at løse spillene, og det får de fleste til at gå videre til afmærknings-teknikken.

Afmærkning i Sudokuspil

Når man ikke kan finde flere tals placering vha. scanning, bliver man nødt til at bruge logisk analyse. Mange finder det nemmere at bruge logisk analyse, hvis de har markeret kandidat-tallene i de tomme felter. Der er to populære notationer: Indeks (“subscripts”) og prikker (“dots”). Ved indeks-notationen skriver man kandidattallene med småt i cellerne. Problemet med denne notationsform er, at de Sudoku’er, man finder i aviser, ofte har felter, der er for små til at man kan skrive flere tal i dem. Desuden er der i mange online Sudoku-spil og Sudokuspil til PC ikke mulighed for at skrive flere tal i felterne. Nogle løser disse problemer ved at lave en større kopi af spillet. Ved prik-notationen laver man et mønster af prikker i et felt. En prik i øverste venstre hjørne repræsenterer et 1-tal og en prik i nederste højre hjørne repræsenterer et 9-tal. Fordelen ved denne notationsform er, at den kan bruges på de Sudoku’er, der findes i aviser, men ulempen er, at man skal være meget præcis med placeringen af prikkerne, da prikkerne ellers kan forvirre mere end de gavner.

Sudokuspil analyse 

Der er to hoved-teknikker inden for analyse: Eliminering (“elimination”) og hvad-hvis (“what-if”):

1) Elimination 

Man eliminerer kandidater fra en eller flere felter, indtil man har fundet det tal, der skal være i feltet/felterne. Efter hvert fund af en endelig kandidat kan man lave en ny scanning for at se effekten af det senest udfyldte felt

Der er et antal eliminationstaktikker. En af de mest almindelige er “ikkematchet kandidat-sletning” (“unmatched candidate deletion”). Felter med identiske mængder med kandidater matcher, hvis de er i den samme række, søjle eller 3×3 kasse og hvis størrelsen af mængderne er lig med antallet af felter, der indeholder dem. I sådanne tilfælde kan disse kandidater slettes fra alle ikkematchede felter i rækken, søjlen eller 3×3 kassen. Eksempler: To celler i den samme række, søjle eller 3×3 kasse matcher, hvis de begge har de samme to kandidater {p,q} og kun disse to. p og q kan nu fjernes fra kandidatmængderne i de resterende felter i den pågældende række, søjle eller 3×3 kasse. Tre celler i samme række, søjle eller 3×3 kasse matcher, hvis deres kandidatmængder alle er udgjort af {p,q,r}. p,q og r kan nu fjernes fra kandidatmængderne i de resterende felter i den pågældende række, søjle eller 3×3 kasse.Det er i princippet den avancerede scanning-teknik, man bruger her.

2) Hvad-hvis 

Man vælger et felt med kun to kandidater og gætter på en af dem. Man gentager de ovenstående skridt, undtagen hvis man når i en situation, hvor der er to ens tal i samme række, søjle eller 3×3 kasse. Så ved man, at den anden kandidat var den rigtige og skal så gå tilbage og slette de tal, som man har indskrevet efter valget af den forkerte kandidat. Mange vil mene, at der er for lidt logik og for meget trial and error over denne teknik, men man kan nå til løsninger ret hurtigt ved hjælp af den.

Hvis du også er interesseret i 7-kabale og f.eks. vil spille kortspil og kabaler online, så er der masser af spil,tips og strategi at hente på SpilKabale.dk




Spil sudoku nu


Et godt råd til dig der vil prøve kræfter med sports betting

Inden du som nybegynder kaster dig ud i kampen mod bookmakerne, så brug et par minutter på at læse den her artikel, hvor du får gode råd til hvordan du kan blive dygtigere til sports betting. Sports betting er en forunderlig størrelse.

I teorien tænker man, at det må være piece of cake blandt flere hundrede kampe at udpege en vinder af en fodboldkamp, og på den måde tjene penge på sports betting. I praksis er det umådelig svært, og det er de færreste, som rent faktisk har overskud.

Når en nybegynder for første gang bevæger sig ud på sports bettingens dybe vand, så er det ofte med statistikker som det vigtigste værktøj, og det er der for så vidt ikke noget galt i. Der er bare nogle ting, du skal være opmærksom på, når du tæsker statistikkerne igennem, og det får du nogle gode råd om her:

Statistik kan være godt men ikke al statistik

Det er forår, fodboldsæsonen er sat i gang og du har sat dig i hovedet, at du gerne vil lære at spille på Superligaen. Statistikkerne bliver tæsket igennem, og du finder bl.a. ud af, at der i 13 ud af de seneste 15 opgør mellem OB og AGF er scoret minimum tre mål, så derfor betragter du et spil på over 2,5 mål som så godt som sikre penge i banken. Sådan hænger tingene bare ikke sammen i virkeligheden.

15 indbyrdes kampe strækker sig over fem sæsoner (holdene møder hinanden tre gange i hver sæson, pokal- og træningskampe undtaget), og nærmest intet kunne være mindre relevant for den kamp du ønsker at spille på end hvordan resultatet af en tilsvarende kamp endte for fem år siden. En anden statistik fortæller dig, at FC København ikke har tabt til FC Nordsjælland hjemme i Telia Parken de seneste otte sæsoner. Det er statistik og information, som er ca. lige så ubrugelig som Nicklas Bendtner i Wolfsburg.

At et helt andet FCK-mandskab for fem, seks eller otte år siden slog et FCN-hold har ingen relevans eller værdi for den kamp, som du overvejer at spille på. Er du til statistikker, så drop alle statistikker, som går flere sæsoner og år tilbage. De har ingen relevans for den kamp du overvejer at smide penge efter.

Når du kigger på statistikker, så gå ikke længere tilbage end maksimalt indeværende sæson. Helt optimalt er det at nærstudere kampene fra den seneste måned eller to, og se om der gemmer sig statistiske trends, som taler for et givet spil. I weekenden var der en kamp i den franske Ligue 1, som er et rigtig fint eksempel. Her spillede Lyon hjemme mod Guingamp. Siden starten af februar har Lyon hentet 12 ud af 15 mulige point. Specielt på hjemmebane har de set stærke ud. Senest blev topholdet PSG besejret, og i de seneste fem hjemmekampe har de scoret 14 mål. Omvendt har Guingamp i de seneste tre kampe haft store problemer i forsvaret, hvor de har lukket hele ti mål ind. Statistikken fortæller altså om et Lyon-mandskab, som er inde i en god stime, hvor de scorer mange mål, og mod Guingamp skal de op mod et hold, som på det seneste har haft det svært, og lukket rigtig mange mål ind. Kampen sluttede 5-1 til Lyon, og alle statistikkerne er taget fra Ovenstående er naturligvis en solstrålehistorie på hvordan statistik kan bruges, og det er langt fra så enkelt i alle kampe. Så brug statistik alt det du lyster, når du skal finde spil, men brug statistik som er relevant.