Nu kan du måske snart vinde penge på sudoku!

Danmark er ved at flyde over med nye online casinoer. Alligevel har vi her i Danmark formodentlig kun set toppen af isbjerget. I USA er det såkaldte igamification, altså casinospil hvor der er at element af færdighed indblandet,  nemlig allerede langt fremme. Hvem ved, om det måske i fremtiden også vil blive muligt at vinde penge ved at spille sudoku!

Mange spændende nye spil

De danske online casinoer som f. eks Mr Green, leder hele tiden efter nye måder at underholde folk og få dem til at bruge flere penge på spil. I 2018 må man sige, at der er kommet væsentlige tilføjelser til markedet: Ikke alene er online bingo blevet liberaliseret, det samme er muligheden for at sætte odds på både hunde, due og hestevæddeløb. Vi har dog stadig en af de helt store nye trends indenfor gambling til gode, nemlig igamification.

igamification: casino og computerspil i ét

Vores samfund bliver stadigt mere og mere digitalt, og de fleste får nærmest smartphones, ipads, og computerspil ind med modermælken. For at tilfredsstille brugernes stadig større behov for hurtig og eksplosiv underholdning, er online casinoerne begyndt at tænke i nye baner. Det involverer at give spilleren mere kontrol over spillet, så det føles mere som et rigtigt computerspil.

Det giver jo god mening, at en person der har været vandt til spændende computerspil hele sit liv ikke lige pludselig begynder at finde interesse for traditionelle spilleautomater, hvor der ikke er samme grad af indlevelse. Så hvorfor ikke gøre spillene baseret på dygtighed i stedet for bare tilfældighed?

 

Frog Hopper fra Konami er et af de første igamification spil

Flere producenter har allerede forsøgt at gøre ambitionen om færdighedsbaserede spilleautomater til virkelighed. Blandt andet har spilproducenten Konami, som mange nok kender fra arkadespils æraen konverteret et af deres gamle konsolspil til spilleautomat.

Groft forklaret er Frog Hopper fra Konami en spilleautomat som man kender dem, med nogle hjul der drejer rundt og lander på vilkårlige symboler. Det revolutionerende kommer hvis man rammer bonusspillet, som leder en direkte til en af de gamle baner fra Frog Hopper arkadespillet. Disse bonusrunder er færdighedsbaserede, dvs. at jo dygtigere du er til at styre frøen, jo flere penge vil du vinde!

Frog Hopper har desværre ikke været nogen stor succes på de Las Vegas casinoer hvor den er blevet installeret, men drømmen om igamification lever stadig videre i bedste velgående.

 

Mange online casinospil låner fra Candy Crush og andre app spil

Selvom at de første forsøg med færdighedsbaserede casinospil ikke for alvor fangede an på de røde løbere i Las Vegas, er der stadig liv i ideen. Indenfor online casino kan det sagtens mærkes, for eksempel ved at mange casinoer er begyndt at producere spilleautomater med Candy Crush tema. I et af disse spil, kaldet Diamonds, kan man oven i købet selv flytte rundt på symbolerne ligesom i det rigtige spil.

Et andet godt eksempel på den stigende igamification indenfor casinospil er det succesfulde Castle Builder 2, hvor man er en slotsbygger, der rejser rundt fra opgave til opgave. Man kan vælge mellem flere forskellige avatars, såvel som flere forskellige baner i spillet. På den måde har spilleren væsentligt mere indflydelse på sit spil end normalt. Dog er der stadig ikke tale om decideret færdighedsbaseret spil, da automaten har samme gennemsnitlige udbetalingsprocenter uanset hvilke valg spilleren træffer.

Det er helt sikkert at moderne app spil og computerspil begynder at smitte mere og mere af på casinospil. Spørgsmålet er sådan set bare, hvornår vi begynder at se færdighed blandet ind i spillenes vinderchancer.

Hvordan bliver fremtidens igamification spil?

Det er svært at spå, specielt om fremtiden, og det er da også svært at sige noget klogt om, præcis hvordan igamification kommer til at slå igennem og hvilke spil det bliver i forbindelse med. Sikkert er det dog, at det er noget vi kommer til at se mere og mere fremover.

Man kan forestille sig mange scenarier hvor færdighedsbaseret gambling kunne indgå. Det kunne være i shoot ’em up spil, såvel som i mere taktiske spil som tetris eller candy crush. Udbetalingen for spillene vil nok altid være i casinoets favør, men man vil givetvis kunne regne med, at jo dygtigere man er til spillet, jo mere vil man også vinde.

Et ikke helt tosset bud på et igamification spil ville eksempelvis være sudoku. Formatet kunne eksempelvis være at man betaler en indsats for en sudoku plade, med chance for at vinde pengene dobbelt igen, hvis man kan løse pladen indenfor et bestemt tidsinterval.

Man kunne også forestille sig, at spil som kryds og tværs kunne få deres egen casino variant, hvis ellers bare der er nok interesse for det, og matematikken kan gå op.

Kræver legalisering

En af de mest væsentlige stopklodser for igamification er lovgivningen. Nye spiltyper skal nemlig godkendes af myndighederne, og det kan være en temmelig kompleks affære – se bare hvor længe det tog at få godkendt online bingo her i Danmark.

Vi må nok væbne os med tålmodighed før vi kommer til at se sudoku som pengespil, men indtil da, er der jo intet i vejen for at tage sig et slag sudoku på god gammeldags manér.